Putopis: Kulma

Za jedan broj žitelja  opštine Kladovo reč Kulma ništa im ne znači ili vrlo malo.Za razliku od njih planinari,lovci i još poneko vrlo dobro znaju šta znači i gde se nalazi. Kulma je deo NP Đerdap odnosno sam kraj parka. Nacionalni park Đerdap nalazi se u severoistočnom delu Srbije, na samoj granici sa Rumunijom. Duž desne obale Dunava od Golubačkog grada do Diane na Karatašu u dužini od oko 100 kilometara. NP Đerdap obuhvata uzani i šumoviti brdsko-planinski pojas širine od dva do osam kilometara koji ide od 50 do 800 metara visine. Nacionalni park Đerdap ima tri primarna ulaza, dva se nalaze na Đerdapskoj magistrali – M 25 kod Golubačkog grada i Diane Karataš, a jedan na regionalnom putu R 106 Porečki most – Klokočevac. Za posetioce NP Đerdap je otvoren čitave godine, moguće je obići ga ploveći Dunavom, Đerdapskom magistralom, biciklističkim i pešačkim stazama uz poštovanje Pravilnika o unutrašnjem redu i pravila ponašanja u zaštićenim područjima.
Kao i svake prethodne godine prva zajednička akcija dva društva PD “Vrh”Kladovo i PD “Deli Jovan” iz Negotina izvedena je 02.01.2019.g. Dogovor je da to bude lagana šetnja u delu NP Đerdap. Ukupno iz oba društva ima nas 31. Kolima stižemo do vikendice porodice Marinković i to je parking za automobile.Naš prekaljeni vozač Gruja ovde se ne zaustavlja već ide dalje i tako nas četiri Ljuba,Cana, Ljilja i ja smanjujemo pešačenje za najmanje 4 km.Inače staza u oba pravca iznosi oko 10km.Nalazimo se na delu puta iznad starog Sipa koje se zove “Pojenj”.Naišli smo na ženu koja čuva ovce.Stado broji oko 50 ovaca.Pored ovaca postoje i različiti zasadi kao šipurak,orasi, lešnici i dr. Posle vrlo kratkog vremena stižemo do vododerine kojom se penjemo a koju smo mi pre nekoliko dana očistili. Krećemo dalje nailazimo na “livadu” gde obično doručkujemo i uživamo u pogledu na Dunav i naravno na jedno od najlepših sela u našoj opštini.(Najlepše je jer sam ja rođena u selu sa tim imenom ali ne u selu koje se vidi na slici, već u selu koje se nažalost fizički nalazi na dnu Dunava).Na delu puta nailazimo i na sneg koji se nije istopio pa nam i to pričinjava zadovoljstvo jer se povremeno pojavljuje i sunce a nema ništa lepše nego da hodate po snegu obasjani suncem.
Pred kraj staze za koju smo se danas opredelili put se račva pa jedan deo vodi do repetitora na Kulmi.Drugi deo je staze poznat i po tome što se na njoj nalazi čuveni “Zaretov raj”.To je vikendica nama dragog Dragana Zarića iz Davidovca.U pravom smislu je raj.Možete se odmoriti, postoje klupe i sto za sedenje a ambijent je prelep a isto tako i pogled na Dunav i naselja u okolini.Jednom rečju raj za oči i dušu.Ovde ostajemo oko pola sata,malo da se odmorimo i okrepimo a onda se vraćamo istim putem nazad. Na stazi bilo je 31 planinar,vodič je Goran Dumitrašković a na začelju kolone Bojana Popović i moja malenkost Dragica Ivanović. Ovo je bio prvi deo akcije.Drugi deo po mnogima”najlepši i najteži”odvijao se u Domu kulture u Sipu gde nas je dočekala Verica Skalušević,osoba koja je uvek spremna za saradnju, da pomogne i izađe u susret nama planinarima.
Sve ono što ide pre ručka(kuvana rakija i čaj) i uz ručak mislim na hranu i piće bilo je lepo servirano, ukusno i za svaku pohvalu.Ambijent odgovarajući a kako bi drugačije i bilo kad su u pitanju planinari.Na visini zadatka bili su svi počev od onih koji su doneli kupus, rakiju,ispekli kolače a posebno članovi društva koji su posluživali goste pa i nas domaćine, koji smo išli na stazu.Jednom rečju bilo je lepo i veselo.Na kraju ispratili smo naše drage goste iz Negotina,nadam se da je i njima bilo lepo kao nama i dogovorili smo se za narednu zajedničku akciju. Ovako je nama počela nova godina. Uputiću nekoliko poruka svim ljudima dobre volje.
Ovo je poruka za planinare i za za sve one koji borave u prirodi.U planini ne ostavljaj ništa drugo osim svojih stopala, ne odnosi sa sobom ništa drugo osim utisaka, slika i sećanja. Hodaj sa uživanjem i ostvari svoje snove!
Takođe imam poruku i za ljude koji razmišljaju da se priključe nekom društvu ili klubu. Želim da Vam ukažem da će vas priroda preporoditi, vratiti osmeh na lice, obogatiće vas mentalno, daće vam snage za dalje,pamtićete je dugo i živećete danima i nedeljama samo od nje. Zaboravićete na trenutak sve brige, doživećete bezbroj savršenih trenutaka, trenutaka sreće, nagledaćete se nestvarnih prizora, neviđene lepote, uživaćete. I nemojte odlagati. Jer nikada se nezna šta donosi sutra. Pođite sa nama. Otisnite se u avanturu! Ona će vam doneti samo dobro.