REPORTAŽA: Planinarska akcija, i ne samo to!

Ovaj izveštaj počinjem malo neobično rečenicama koje sam pročitala pre nekoliko trenutaka. Sreće i radosti u životu ima u izobilju, nesreće i mučnine mnogo manje. Život je udešen ljudima za sreću, a prokletstvo su izmislili baksuz ljudi koji ne umeju sa životom da se nose. Za sreću se treba malo i izboriti. Planinari su osobe koje od života uzimaju sve što je moguće i čine napore da bi im bilo lepo.

Za nas članove Planinarskog društva “Vrh” Kladovo, najlakše, najbrže i najeftinije je da idemo na akcije u susednu Rumuniju a najčešći izbor je Banja Herkulane koja je od Kladova udaljena oko 50km.Tamo smo se uputili u subotu 25.11.2018. Sa troja kola krenuli smo a u Rumuniji priključili su se i planinari iz Rumunije koji su naši članovi.

O Banji Herkulane trebalo bi da znate sledeće: BANjA HERKULANE pripada okrugu Karaš Severin u dolini reke Černe, između planina Mehedinci na istoku i planine Černe na zapadu.Nalazi se na Karpatima na 170m.n.v. Banja je najstariji banjski centar u Rumuniji ali i jedno od najstarijih banjskih lečilišta na svetu. Jedna od prvih Evropskih banja zvanično registrovanih za lečenje i rehabilitaciju. Kako legenda kaže Herkules je ovde dobio nadmoćnu snagu kojom je pobedio devetoglavu Hidru.Prvi pisani dokumenat iz 153.g.nove ere u vreme Marka Aurelija za kojeg je poznato da se odmarao i lečio u Banji. Banju su osnovali Rimljani tokom svojih osvajačkih pohoda na Dačke teritorije.

Tokom 165 g. vladavine Rimljana, banja je postala centar odmora i zabave za aristokratiju. Banja svoj procvat u turističkom smislu dobija u 18. veku. kada se modernizuje i dobija mondenski značaj.U banju često je dolazila i austrijska princeza Sisi. O bogatom istorijskom nasleđu Banje Herkulane svedoči i šest statua Herkula pronađenih na širem području. Kopija jedne od statua, izrađena 1874. predstavlja obeležje centra Banje Herkulane. Danas u banji koriste se 19 prirodnih izvora tople lekovite vode od kojih je najčuveniji Herkulov izvor slane vode . Neki izvori imaju naglašenu koncentraciju sumpora, joda, kalcijuma i broma a temperatura vode na nekim izvorima je izuzetno visoka čak 62C.Osim lekovite vode , banjski vazduh je prebogat negativnim jonima kojih je ovde preko 2.000 po cm3 što odgovara nadmorskoj visini od 2.000m.Ovako visoka koncentracija negativnih jona ublažuje negativne efekte stresa. U banji treba posetiti:Herkulov izvor slane termalne vode koja je identična morskoj vodi u hotelu Roman;simbol banje -bronzana statua Herkula iz 1874.; park sa stablom mamutske sekvoje staro 150g. U banji se mogu lečiti kožne bolesti,bolesti zglobova i mišića, trovanje olovom i drugim teškim metalima, respiratorne bolesti, ginekološka oboljenja, oboljenja digestivnog trakta, bolesti bubrega i mokraćnih puteva.

Krenuli smo na novu stazu kojom je samo dvoje planinaraod prisutnih išlo. U Rumuniji postoje 25 Nacionalnih parkova, ova staza nalazi se u Nacionalnom parku Domogled. Staze u Rumuniji su jako dobro markirane i obeležene. Kad kažem obeležene mislim da svaka staza ima broj tako da ako se nađete na obeleženoj raskrsnici po broju znate kuda treba dalje da idete. Mi smo izabrali stazu br.4. gde se serpentinama penjete do vrha. Na stazi postoje pokrivena odmorišta sa klupama za odmor.Staza je dužine oko 8km a mi smo se popeli samo do “Pećine sa parom” a to je nešto više od 5 km. Dan je bio bez padavina ali je bilo magle.Pogled sa staze na Banju Herkulane. Nakon desetak prepešačenih kilometara još jedno uživanje koje pruža Banja Herkulane a koje ne propuštamo kad god se nađemo u blizini Banje Herkulane.

Relaksacija u otvorenim bazenima pored puta sa lekovitim termalnim vodama je raj za telo i dušu ali je manje raj za oči jer je okolina bazena nesređena. U vodi nije preporučljivo biti dugo zbog temperature vode koja iznosi od 38 – 55 stepeni. Da biste duže mogli ostati u termalnoj vodi možete se kvalitetno kupati tako što ćete povremeno ulaziti u hladnu reku Černu koja protiče u neposrednoj blizini ovih bazena- kadica. Jedna grupa planinara koja ne voli kupanje na otvorenom prostoru otišla je u hotel Roman gde postoji takođe bazen sa termalnom vodom. Kupanje nije ograničeno vremenski jer se za isti bazen plaća ulaznica, koja mogu Vam reći nije tako jeftina(oko 7E).

S obzirom da ovu grupu čine u većini žene morale smo da uzmemo učešće i u planetarnoj akciji Crni Petak. Otišli smo i do grada Drobete Turn Severin koji se nalazi vi za vi Kladova, gde smo u njihovim šoping centrima potrošili još malo para. Kasno uveče izmoreni fizički i iscrpljeni finansijski vraćamo se u Kladovo.

Na najlepši način završila se još jedna naša akcija. Živi i zdravi stigli u svoje domove što je najbitnije od svega.